Voice
- Date:
03 October 7 p.m.27 and 30 September, 7 p.m.
- Duration: 260 min
- Hall: Main Auditorium
Love and Death for a metaphysical opera
Inspired by a medieval legend of Celtic origin, Tristan und Isolde led the musical vanguard of its time, taking tonality to a point of no return. Furthermore, its chromaticism, harmonic instability, exacerbated voluptuosity and orchestral anguish - “unhealthy music”, in the words of the critic Eduard Hanslick- constitute a symbol of the power of sentiment over reason, drawing us into the profound mystery of the fathomless night, of an impossible love which transcends life and can only be attained beyond death.
This opera represents the peak of Wagnerian musical drama, where music, text and scenic action come together in a unit of continuity that is a pinnacle of German Romanticism and its metaphysical themes. The impact of Arthur Schopenhauer’s philosophy on Richard Wagner played a role, along with the overwhelming passion the composer felt for Mathilde Wesendonck, who was the inspiration for his opera and the wife of his patron.
The Teatro de la Maestranza premieres its new house production by the Hispanic-Brazilian Allex Aguilera – who previously staged Tristan under conductor Zubin Mehta- with the Royal Seville Symphony Orchestra (ROSS) in the pit, conducted by Hungarian Henrik Nánási. Stuart Skelton, Elisabet Strid and Agnieszka Rehlis head a stellar cast with this essential title about desire, sexuality, unattainable love, and death that returns to the stage of the Teatro de la Maestranza, after a 14-year absence.
One of the most beautiful and perturbing expereinces one can experience in an opera theatre.
Libretto by Richard Wagner. Premiere at the National Theatre of Munich on June 10, 1865.
- Musical director: Henrik Nánási
- Stage direction and scenography: Allex Aguilera
- Costume design: Jesús Ruiz
- Lighting design: Luis Perdiguero
- Video design: Arnaud Pottier
New production of Teatro de la Maestranza
Royal Seville Symphony Orchestra
Coro Teatro de la Maestranza
Photo: © Sonia Espigares
- Tristan: Stuart Skelton
- Isolde: Elisabet Strid
- Brangäne: Agnieszka Rehlis
- Kurwenal: Markus Eiche
- The King Marke: Albert Pesendorfer
- A sheperd / A sailor: Jorge Rodríguez-Norton
- Melot: Fernando Campero
- A helmsman: Juan Antonio Sanabria
Henrik Nánási
Musical Director of the Komische Oper (Berlin) between 2012-2017, has directed numerous operas such as Turandot, The Barber of Seville, Salomé, Simon Boccanegra or Jenůfa in the major theatres of Europe and the United States including the Royal Opera House Covent Garden, Teatro alla Scala, San Francisco Opera, Gran Teatre del Liceu or the Arena di Verona Festival. As well has conducted highly regarded orchestras that include the ORF Vienna Radio Symphony Orchestra, Orchestra del Teatro Massimo Palermo, or the Filarmónica del Teatro Comunale di Bolonia.
Allex Aguilera
Has collaborated with Werner Herzog, Lorin Maazel, Plácido Domingo, La Fura dels Baus, Zubin Mehta or Valery Guerguiev. Stage productions include Turandot by Puccini in the Festival de Ópera de A Coruña (Galicia), Tristan und Isolde by Wagner under Zubin Mehta in the Palau de les Arts (Valencia), Don Giovanni by Mozart in the Teatro Verdi di Trieste, The Flying Dutchman by Wagner in the Palau de la Música (Valencia), La clemenza di Tito by Mozart in the Palau de les Arts (Valencia), La Favorite by Donizetti in the Teatro Massimo de Palermo and Otello by Verdi in the Ópera de Montecarlo, among others.
Panel discussion
En torno a... Tristán e Isolda
September 26
7 p.m.
Press Room (access by the reception of the Theater)
Admission free on a first-come basis
With: Allex Aguilera y José María Jurado García-Posada
Asociación Sevillana de Amigos de la Ópera In collaboration with Teatro de la Maestranza
Photo: © Sonia Espigares
ÓPERA(ciónGar)CÍA
22 de septiembre, 20h.
Sala Manuel García
Una innovadora propuesta para dar a conocer la programación lírica a todos los públicos
Bajo el título de De pociones, hechizos y canciones: Tristán e Isolda, la primera sesión girará en torno a la ópera de Wagner y estarán dirigidas por los músicos y pedagogos de Vibra-Tó Joaquín Sánchez y Miguel Guinea.
ÓPERA(ciónGar)CÍA es un emocionante juego de pistas para desentrañar los secretos de cada obra: sus fragmentos más destacados, el autor, la trama, los personajes, los elementos musicales clave y la relación con otras músicas.
InvitacionesThe press says
La rompedora y visionaria 'Tristán e Isolda' con la que regresa Wagner al Maestranza
El Teatro de la Maestranza acoge el 27 de septiembre el regreso de Richard Wagner a Sevilla con la ópera 'Tristán e Isolda', ópera "rompedora" y "visionaria"
Un 'Tristán' de tonos grises
Ha sido valiente la dirección del Teatro de la Maestranza atreviéndose a abrir la temporada con el estreno de una producción propia ...
La frescura de Isolda supera a la veteranía de Tristán
El Teatro de la Maestranza inauguró anoche la nueva temporada como nunca antes lo había hecho, a lo grande, con ópera y producción propia
El Maestranza abre su temporada con 'Tristan und Isolde', bajo la batuta de Henrik Nánási
Un Wagner canónico
‘Tristán’ sevillano con todo en su sitio
En la función Stuart Skelton comenzó a buen nivel, con una voz bien matizada, cuya capacidad de proyección iría agrandando hasta llegar a su máxima prolijidad en el tercer acto
Tradición revisitada
...grande ha sido la expectación y ciertamente positivos los resultados obtenidos.
Wagner regresa al Teatro de la Maestranza con un "Tristán e Isolda" ilustrado
Alex Aguilera presenta una nueva producción de esta clásica historia de amor entre la princesa irlandesa y el guerrero córnico, en el templo de la dramaturgia sevillano