Espectáculo finalizado

Voice

  • Date:
    03 October 7 p.m.
    27 and 30 September, 7 p.m.
  • Duration: 260 min
  • Hall: Main Auditorium

Love and Death for a metaphysical opera

Inspired by a medieval legend of Celtic origin, Tristan und Isolde led the musical vanguard of its time, taking tonality to a point of no return. Furthermore, its chromaticism, harmonic instability, exacerbated voluptuosity and orchestral anguish - “unhealthy music”, in the words of the critic Eduard Hanslick- constitute a symbol of the power of sentiment over reason, drawing us into the profound mystery of the fathomless night, of an impossible love which transcends life and can only be attained beyond death.

This opera represents the peak of Wagnerian musical drama, where music, text and scenic action come together in a unit of continuity that is a pinnacle of German Romanticism and its metaphysical themes. The impact of Arthur Schopenhauer’s philosophy on Richard Wagner played a role, along with the overwhelming passion the composer felt for Mathilde Wesendonck, who was the inspiration for his opera and the wife of his patron.

The Teatro de la Maestranza premieres its new house production by the Hispanic-Brazilian Allex Aguilera – who previously staged Tristan under conductor Zubin Mehta- with the Royal Seville Symphony Orchestra (ROSS) in the pit, conducted by Hungarian Henrik Nánási. Stuart Skelton, Elisabet Strid and Agnieszka Rehlis head a stellar cast with this essential title about desire, sexuality, unattainable love, and death that returns to the stage of the Teatro de la Maestranza, after a 14-year absence.

One of the most beautiful and perturbing expereinces one can experience in an opera theatre.

 

Libretto by Richard Wagner. Premiere at the National Theatre of Munich on June 10, 1865.
  • Musical director: Henrik Nánási
  • Stage direction and scenography: Allex Aguilera
  • Costume design: Jesús Ruiz
  • Lighting design: Luis Perdiguero
  • Video design: Arnaud Pottier

New production of Teatro de la Maestranza

Royal Seville Symphony Orchestra
Coro Teatro de la Maestranza

 

 

Photo: © Sonia Espigares

  • Tristan: Stuart Skelton
  • Isolde: Elisabet Strid
  • Brangäne: Agnieszka Rehlis
  • Kurwenal: Markus Eiche
  • The King Marke: Albert Pesendorfer
  • A sheperd / A sailor: Jorge Rodríguez-Norton
  • Melot: Fernando Campero
  • A helmsman: Juan Antonio Sanabria

Panel discussion

Parallel activities

En torno a... Tristán e Isolda

September 26
7 p.m.

Press Room (access by the reception of the Theater)
Admission free on a first-come basis

With: Allex Aguilera y José María Jurado García-Posada

Asociación Sevillana de Amigos de la Ópera In collaboration with Teatro de la Maestranza


Photo: © Sonia Espigares

ASAO
Parallel activities

ÓPERA(ciónGar)CÍA

22 de septiembre, 20h.

Sala Manuel García

Una innovadora propuesta para dar a conocer la programación lírica a todos los públicos

Bajo el título de De pociones, hechizos y canciones: Tristán e Isolda, la primera sesión girará en torno a la ópera de Wagner y estarán dirigidas por los músicos y pedagogos de Vibra-Tó Joaquín Sánchez y Miguel Guinea. 

ÓPERA(ciónGar)CÍA es un emocionante juego de pistas para desentrañar los secretos de cada obra: sus fragmentos más destacados, el autor, la trama, los personajes, los elementos musicales clave y la relación con otras músicas.

Invitaciones

The press says

La rompedora y visionaria 'Tristán e Isolda' con la que regresa Wagner al Maestranza

El Teatro de la Maestranza acoge el 27 de septiembre el regreso de Richard Wagner a Sevilla con la ópera 'Tristán e Isolda', ópera "rompedora" y "visionaria"

Un 'Tristán' de tonos grises

Ha sido valiente la dirección del Teatro de la Maestranza atreviéndose a abrir la temporada con el estreno de una producción propia ...

La frescura de Isolda supera a la veteranía de Tristán

El Teatro de la Maestranza inauguró anoche la nueva temporada como nunca antes lo había hecho, a lo grande, con ópera y producción propia

El Maestranza abre su temporada con 'Tristan und Isolde', bajo la batuta de Henrik Nánási

Un Wagner canónico

‘Tristán’ sevillano con todo en su sitio

En la función Stuart Skelton comenzó a buen nivel, con una voz bien matizada, cuya capacidad de proyección iría agrandando hasta llegar a su máxima prolijidad en el tercer acto

Tradición revisitada

...grande ha sido la expectación y ciertamente positivos los resultados obtenidos.

Wagner regresa al Teatro de la Maestranza con un "Tristán e Isolda" ilustrado

Alex Aguilera presenta una nueva producción de esta clásica historia de amor entre la princesa irlandesa y el guerrero córnico, en el templo de la dramaturgia sevillano