Espectáculo finalizado

Voice

  • Date: 14 , 16 and 18 December, 8 p.m.
  • Duration: 150 min
  • Hall: Main Auditorium

The audacity of Richard Strauss

Richard Strauss invented the “metaópera” more than a century ago: the opera within the theatre, such as this Ariadna auf Naxos. She is the lover that Theseus abandons and who Bacchus transforms into a constellation. “Death will extinguish the stars in the heavens ere you perish in my embrace”. The God of wine, agriculture and fertility surrenders to the beautiful and brave princess. Before us, we have one of Strauss’s most daring creations as we celebrate the 75th anniversary of the composer’s death.

A rich Viennese man organizes two opposing troupes of musicians and singers to coincide at his home with the bold idea that comedy and drama be performed at once. In a single act, preceded by a sort of prologue, the audience sees how the clever and intrepid Zerbinetta, first seduces and then chases off the contrite composer. Then, in the opera, she discovers the desolate Ariadne in a grotto -on the improvised stage- who has been abandoned to her fate by Theseus. Strauss crosses time and genres to study the relationship between the Cretan princess, daughter of King Minos, and an itinerant actress. The god Bacchus is who finally refutes Zerbinetta and her belief that all men no matter if they are gods- are unfaithful by definition.

A production by the Teatro de la Maestranza based on an original idea from the Theater Regensburg, with the musical direction of Guillermo García Calvo and staging by Joan Anton Rechi, whose production of Madama Butterfly we enjoyed in October 2021. Leading the cast are acclaimed soprano Lianna Haroutounian in the role of Ariadna and mezzosoprano Cecelia Hall as The Composer, along with an outstanding group of young artists.

  • Musical director: Guillermo García Calvo
  • Stage Director: Joan Anton Rechi
  • Set design: Gabriel Insignares
  • Costume design: Sandra Münchow
  • Lighting design: Alberto Rodríguez Vega
  • Dramaturgy: Pia-Rabea Vornholt

Production, Theater Regensburg (Germany)
Real Orquesta Sinfónica de Sevilla

  • The Major-Domo: Michael Witte
  • Music Master: José Antonio López
  • Composer: Cecelia Hall
  • The Tenor / Bacchus: Gustavo López Manzitti
  • An Officer: Juan Ramos
  • Dancing Master: Vicenç Esteve Madrid
  • The barber: Andrés Merino
  • A Footman: Javier Povedano
  • Zerbinetta: Elena Sancho Pereg
  • The Prima Donna / Ariadne: Lianna Haroutounian
  • Harlequin: Carlos Daza
  • Scaramuccio: Emmanuel Faraldo
  • Truffaldino: Daniel Noyola
  • Brighella: Juan Antonio Sanabria
  • Naiad: Sonia de Munck
  • Dryade: Anna-Doris Capitelli
  • Echo: Ruth Rosique

Actividades paralelas

Parallel activities

En torno a... Ariadne auf Naxos

13 de diciembre, 19h.
Sala de prensa (acceso por la recepción del Teatro)
Entrada gratuita hasta completar aforo

Intervienen: Guillermo García Calvo, Joan Anton Rechi, José María Jurado García-Posada
Modera: Ignacio Trujillo

Organiza: Asociación Sevillana de Amigos de la Ópera (ASAO) en colaboración con el Teatro de la Maestranza

ASAO
Parallel activities

ÓPERA(ciónGar)CÍA

Bajo el título De amor y odio, comedia y tragedia: Ariadne auf Naxos, los talentosos músicos y pedagogos de Vibra-Tó, Joaquín Sánchez y Miguel Guinea nos desentrañará los secretos de esta ópera de Richard Strauss.

Viernes 6 de diciembre a las 20h. en la Sala Manuel García

El acceso es gratuito mediante invitación. Actividad no recomendada para menores de 8 años.

Invitaciones

The press says

El Maestranza acoge este sábado la producción propia sobre la ópera 'Ariadne auf Naxos' de Strauss

Está basada en la idea original del Theater Regensburg, bajo la dirección musical de Guillermo García Calvo y escénica de Joan Anton Rechi

El Maestranza revive la magia de Richard Strauss con 'Ariadne auf Naxos'

La ópera homenajea los 75 años del fallecimiento del compositor en una producción única

El Maestranza homenajea a Richard Strauss con el estreno en Sevilla de su ópera 'Ariadne auf Naxos'

Lianna Haroutunian vuelve a la capital hispalense en el papel de Ariadna y Elena Sancho debuta en este teatro con el de Zerbinetta

Teatro dentro del teatro, ópera dentro de la ópera: éxito clamoroso

...estamos ante un auténtico espectáculo escénico...

Hilarante Ariadne auf Naxos de Strauss

Un gran acierto que esperemos tenga la proyección que merece esta producción, ejemplo de cómo mantener vivo el repertorio lírico con coherencia y altas cotas de calidad.